1 Mart 2014 Cumartesi

HUKUK SOSYOLOJİSİ





HUKUK SOSYOLOJİSİ

Ülkemizde düşünce ve bilim geleniği oluşturamadığımız, hemen herkesin üzerinde ittifak ettiği bir hükümdür. İşin en kötü yanı ise, düşünce geleneğinin nasıl oluşturulabileceği ve bunun için neler yapılması gerektiği, başka bir deyişle hangi şartların gerekli olduğu hususunda günümüzde düşünüp yazan da çok azdır. Bilim ve düşün insanlarımızdan, düşünce geleneğiyle ilgili büyük zihni mesai harcayanlar bulunmakla birlikte, günümüzde artık bu mesele neredeyse unutulmuş durumdadır. Daha doğrusu sadece duygusal ifadelerle konu geçiştirilmektedir.

Düşünce ve bilim geleneği nasıl oluşsun ki?

Ülkemizde, ONLARCA KİTAP ve YÜZLERCE, HATTA BİNLERCE MAKALE YAZAN BÜYÜKLERİMİZİN BİLE İSİMLERİ ve çalışmaları YOKLUĞA MAHKUM EDİLMİŞ DURUMDADIR.

Sınırlı sayıda akademisyenin ve öğrencinin dışında ismini çok az kişinin bildiği büyük düşünür ve bilim adamlarımızdan biri de, ORD. PROF.DR. ZİYAEDDİN FAHRİ FINDIKOĞLU (Ölümü: 1974)’dur.

Bu yazımda size, Fındıkoğlu’nun ‘HUKUK SOSYOLJİSİ’ başlıklı eseri hakkında kısaca bilgi vermek istiyorum. Bu kitap, yazarın ‘İÇTİMAİYAT’ ismi altında çıkardığı eserlerin üçüncü cildi olarak bastırılmıştır (Hukuk Sosyolojisi, İstanbul-1958, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Yayınları, No.105, İsmail Akgün Matbaası, XX, 460 s.).

Fındıkoğlu’nun bu çalışması, ders kitabı olarak hazırlanmıştır. Yazarın başka eserlerinde olduğu gibi bunda da, işlenen konuların ülkemiz düşünce ve bilim tarihiyle ilişkisi kurulmaya çalışılmıştır. Kendi ifadesiyle yazar işlediği meseleleri, ‘BU TOPRAĞIN MALI YAPMAĞA’ çalışmıştır.

Eser, her biri ‘KİTAP’ başlığını taşıyan üç bölümden ve ‘Ekler’den meydana gelmektedir. ‘Nazari Hukuk Sosyolojisi’ başlıklı birinci bölümünde, işbölümü, Türkiye’de sosyolojinin dalları, sosyoloji ve hukuk, hukuk sosyolojisinin konusu ve amacı, aile gibi konular işlenmektedir.

‘Tatbiki Hukuk Sosyolojisi’ başlıklı ikinci bölümde ise; hukuk sosyolojisinde nazariye ve tatbikat, isim verme ve konuyla ilgili sosyolojik meseleler, dış evlilik (:egzogami) ve İslam-Türk hukukunda dış evlilik müessesesi gibi konular bulunmaktadır.

Üçüncü ve son bölüm ise, ‘Hukuk Sosyolojisi Zaviyesinden Ahlak Sosyolojisi’ başlığını taşımaktadır. Bu bölümde, ‘Hukuk Realitesinden Ahlak’a Geçiş’ ile ‘Ahlak ve Hukuk’ alt başlıkları bulunmaktadır.

Kitabın ‘Ekler’ kısmında ise şu alt başlıklar bulunmaktadır: ‘1-Nesebi sahih olmayan çocuklar ve gayri meşru birleşmeler hakkında rapor; 2-Adliye raporu hakkında bir rapor; 3-İsim müessesesi ile alâkalı hukukî hareketler; 4-Ziya Gökalp’in hukuk sosyolojisi ile alâkalı neşriyatı’; 5-Mülkiyet meselesi hakkında sosyolojik okuma nümuneleri: Miras hukuku ve cemiyet-Miras hukuku ve vasiyet’

İşlenen konulardan da anlaşılacağı üzere Fındıkoğlu’unun bu kitabı; sadece hukuk sosyolojisi bakımından değil, aynı zamanda ahlak, hukuk felsefesi ve genel olarak Türk düşüncesi bakımından da kaynak özelliği taşımaktadır.
---


---

Harun Anay/01.03.2014
harunanay.blogspot.com
facebook.com/hasimharun.anay
facebook.com/HarunAnay
twitter.com/HarunAnay
---

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.