ARAPLARDA İSLÂM DÜŞÜNCESI
TARTIŞMALARI
Harun Anay
Bütün İslâm tarihi boyunca
şüphesiz müslüman kavimlerin ve konumuz olan Arapların en önemli araştırma ve
tartışma konuları, İslâm dini, akîdesi, ahlâkı, hukuku ve bunlar çerçevesinde
oluşan görüşler olmuştur. Batı medeniyeti karşısında çeşitli alanlarda
yenilgiler olması ve özellikle XIX. yüzyıldan itibaren karşılaşılan sorunlar,
İslâm dini ve düşüncesiyle ilgili tartışmaların hem seyrini değiştirmiş hem de
düşünce hayatına büyük bir canlılık getirmiştir. Bu dönemden sonra tartışılan
konuların önemli bir kısmı tarihte de tartışılan, hakkında görüşler serdedilen
meseleler olmakla birlikte, bunların yeniden gündeme gelmesi şartların
değiştiğini yeni yorumlara ihtiyaç olduğunu göstermekteydi. Ayrıca İslâm ve İslâm
düşüncesiyle ilgili tartışmaların bir kısmı doğrudan İslâm'ı veya İslâm düşüncesini
reddetme gayesi gütse de, bunların büyük bir kısmı karşılaşılan çağdaş
sorunlara gelenekten de ilham alarak çözüm bulma arayışları, başka bir deyişle
geleneğin dönüştürülmeye çalışılmasına matuf gayretler olarak
değerlendirilmelidir.
Bu çerçevede yapılan
tartışmaların başında, geleneksel İslâm düşüncesinin tenkidi ve İslâm'ın
yeniden yorumlanmasına dair gayretler gelir. Bu yeniden yorumlama gayretleri
veya mevcut İslâm anlayışını tenkit etmenin de bütün İslâm tarihi boyunca
temsilcileri hep var olagelmiştir. Bu çerçevede, Gazzâlî (ö.1111), İbn Teymiyye
(ö.1328), Birgivî Mehmed Efendi (ö.1573) ve Muhammed b. Abdilvehhâb (ö.1792)
gibi kişilerin adları anılabilir. XIX. yüzyılda ise, Cezâyir'de başlayan ve
daha sonra çeşitli bölgelere yayılan Senusîlik hareketinin kurucusu Muhammed b.
Ali es-Senusî (ö.1859)[1] ve Şevkânî
(ö.1834) ile içtihâda dönüşü, modern bilim düşüncesinin kabul edilmesini ve
gerçek imanı bozan pratiklere son vermeyi savunan Şeyh Hasan el-Attâr (ö.1835)
ve Rifâ'a Râfi' et-Tahtâvî (ö.1873) İslâm'ı yeniden yorumlamaya çalışmışlardır.[2]
Bununla birlikte, İslâm'ı ve
İslâm düşüncesini yeniden yorumlama akımının çağdaş Arap düşüncesi içindeki en
önemli temsilcileri XIX. yüzyılın sonlarına doğru daha da yoğun bir şekilde
varlıklarını hissettirmeye başlamışlardır. Bunların başında çağdaş Arap düşüncesi
tarih yazıcılığının ısrarla hep 'ilk uyanış (nehda: rönesans)' düşünürü saydığı[3] ve
'İslâm'da rönesansın babası' kabul edilen[4]
Cemâleddin Afgânî (ö.1897) gelmektedir. Cemâleddin Afgânî, Mısır'ı ilk defa 1869'da
ziyaret etmiş, daha sonra 1871-1879 arasında sekiz yıldan fazla bu ülkede
kalmış ve nihayet 1879 yılında Mısır'dan sürülmüştür.[5]
Gerek Mısır'da kaldığı sırada gerekse başka ülkelere yaptığı seyahatlerde onun
çevresinde pek çok kişi yer aldı ise de bunlar arasında en meşhuru ve en
etkilisi Muhammed Abduh (ö.1905)'tur.
Cemâleddin Afgânî'nin en sadık
öğrencilerinden biri olan Muhammed Abduh Ezher Üniversitesi'nden mezun olduktan
sonra yine aynı üniversitede çeşitli alanlarda dersler verdi. Bunun yanı sıra
gerek verdiği özel derslerde gerekse Dârululûm'daki hocalığı sırasında etkili
olmaya başladı. Daha sonra, Afgânî'nin çağrısı üzerine Paris'e giden Abduh,
Paris'te Afgânî ile birlikte İslâm Birliği taraftarı yayın yapan Urvetü'l-Vüskâ adlı dergiyi yayımlamışlardır. 1884
yılında bu derginin temsilcisi olarak İngiltere'ye giden Abduh, 1885 yılında
önce Beyrut'a, daha sonra 1888 yılında Mısır'a dönmüş ve döndükten bir yıl sonra
1899 yılında Mısır Baş Müftüsü olmuştur.[6]
Muhammed Abduh, bütün bu
faaliyetleri, görevleri ve yazdığı eserlerle yenilikçi ekole en önemli katkıda
bulananlardan biri haline geldi.[7] Afgânî'nin
yenilikçi düşüncenin oluşumuna yaptığı siyâsî ve ideolojik katkının yanı sıra,
onun ölümünden sonra bu düşünce ve ekolü esas kuran ve sistemleştiren Muhammed
Abduh olmuştur. İslâm'ın yeniden yorumlanması, içtihâdın canlandırılması,
toplumsal ve siyasal hayatta dinin etkisinin arttırılması veya muhafazası edilmesi,
dinin ilimle çatışmadığı, geleneksel düşünce ve kültürün tenkidi ile akılcılık gibi
konulara vurgu yapan Muhamed Abduh'un görüşleri, kendi zamanında ve özellikle
kendisinden sonraki çağdaş Arap düşüncesi üzerinde büyük izler bırakmış, hiç olmazsa
geniş tartışmalara yol açmıştır.
Bu tartışmalar özellikle M.
Abduh'un en önemli talebesi olan Reşid Rıza (ö.1935) ve çıkardığı Menâr Dergisi vasıtasıyla geniş kitlelere yayılmış ve bu
sayede çeşitli ülkelerde revaç bulmuştur. Abduh ekolünün ikinci şahsiyeti olan
Reşid Rıza, aslen Suriyeli olup daha sonra Mısır'a göç etti. Kahire'ye varır
varmaz Muhammed Abduh ile temasa geçerek daha sonraki yıllarda ondan hiç
ayrılmamaya çalıştı. 1898 Martında İslâm'ın ruhuna yabancı adet ve uygulamaları
tenkit etmek, eğitim-öğretimi yaygınlaştırmak gibi gayelerle
Menâr Dergisini çıkarmaya başladı.[8]
1922 yılında yayınladığı hilâfetle ilgili eserinde râşid halîfelerden sonra
gerçek halîfeliğin bozulmasını tenkit ederek halîfelik kurumunun yeniden ele
alınıp ıslah edilmesini ve halîfeyi elit bir ülema grubunun seçmesi gerektiğini
ve bu yeni halîfenin ise İslâm hukukunun içtihât vasıtasıyla yenilenmesiyle
vazifeli olacağını savundu.[9]
Reşid Rıza'nın yanı sıra, Kâsım
Emin (ö.1908), Abdülaziz Câvîş (ö.1929)[10],
Şekip Arslan (ö.1946), Mustafa Abdürrâzık (ö.1947) [11]
ve Osman Emin (ö.1978) gibi pek çok etkili Arap düşünürünü Muhammed Abduh'un
yenilikçi ekolün içinde saymak mümkündür. Ancak bu ekole mensup olan kişilerin
her konuda ittifak halinde oldukları ve aralarında farklı yaklaşımların olmadığı
düşünülmemelidir. Söz gelimi, Muhammed Abduh müslümanların siyâsî ve kültürel
gerilemesinin sebeplerinden biri olarak tasavvufu görüp tenkit ederken, onun
talebelerinden biri olan Mustafa Abdürrâzık tasavvufu İslâm felsefesinin içine
dahil edecek kadar önemli ve özellikle ahlâk alanında katkıda bulunmuş bir
düşünce kabul etmektedir.[12]
Buna benzer bir farklılık
İslâm-milliyetçilik ilişkisiyle ilgili tartışmalarda da görülür. Çağdaş Arap
düşüncesinin ilk önemli akımı olan dinî yenilenme akımıyla birlikte gittikçe
gelişen Arap milliyetçiliğinin İslâm ile ilişkisi hususunda farklı görüşler
bulunmaktadır. Muhammed Abduh, Mısır'da bir millî ruhun uyanışında oldukça
etkili olurken onun en yakın öğrencisi Reşid Rıza ise, milliyetçilik karşıtı
çizigisiyle tanınmaktadır.[13] Muhammed
Abduh'un başka bir öğrencisi olan Emir Şekip Arslan da özellikle hayatının son
döneminde Arap milliyetçiliğini benimsemiştir.[14]
Din-ilim ilişkisi de, dinî
yenileşmeyi savunan düşünürlerin en çok tartıştığı konulardan biridir. Bu
konuyla ilgili devasa bir literatür bulunmakla birlikte bunlar arasında
Renan'ın 1883 yılında Paris'te Sorbonne Üniversitesi'nde
İslâmiyet ve Bilim başlığıyla verdiği konferansta, İslâm dininin
terakkiye mani olduğunu savunmasıyla başlayan, daha sonra ise Cemâleddin
Afgânî'nin ona cevap vermesiyle alevlenen tartışma bir dönüm noktası
mahiyetindedir. Muhammed Abduh, Afgânî'nin bu eserini Arapça'ya çevirmenin yanı
sıra[15] Fransa
Dışişleri Bakanı Gabriel Hanotaux'nun 1900 yılında
Journal de Paris'te yayımladığı
İslâm ve İslâm Meselesiyle Karsı Karsıya başlıklı makalesine 1902
yılında cevap vererek din-bilim ilişkisiyle ilgili iddialara karşı
hassasiyetini göstermiştir.[16] İslâm'ın
kaderci bir ruh taşıdığı bu yüzden de müslümanların ilerlemelerinin önündeki en
büyük engel olduğunu iddia eden Hanotoux'a verdiği cevapta Muhammed Abduh, onun
bu görüşlerini Avrupalı İslâm tenkitçileriyle özdeşleştirmekte, İslâm ile
müslümanların kesin olarak birbirinden ayrılmasını, kaderciliğin İslâm dinine
uymadığını, aksine İslâm'ın irade ve kesb hürriyetini kabul ettiğini ifade
etmektedir.[17]
Abduh ekolünden pek çok düşünür
tarafından kabul edilen bu görüşlerin, çağdaş Arap düşünürlerinin tamamı
tarafından onaylandığını söylemek de mümkün görünmemektedir. Bunlardan biri
olan Ferah Antun (ö.1922), Ernest Renan'ın din hakkındaki görüşlerini büyük
ölçüde benimsemiş ve bu yüzden de dinin modern ve gelişmeci bir topluma temel
olabileceğini kabul etmemiştir. Bundan dolayı da Muhammed Abduh ve Reşid
Rıza'yı tenkit ederek hem rasyonel felsefe hem de ilimle uyum açısından
Hıristiyanlığın İslâm'dan çok daha uygun olduğunu ileri sürmüştür.[18]
Öte yandan gerek İslâm
düşüncesi gerekse genel olarak dinle ilgili yazılan pek çok kitap ve
makaledeki akılla ilgili bölümler ile Mutezileye vurgu yapan bahisleri de
din-ilim ilişkisi hakkındaki tartışmalar içerisinde mütalaa etmek mümkündür.
Eş'arîliği tenkit ederek Mutezile akılcılığını benimseyen böyle bir akılcılığın
İslâm tarihinde yaygınlaşmamasının büyük kayıp olduğunu savunan yazarların bu
görüşleri ileri sürerken esas saikleri din-ilim ilişkisiyle tartışmalar ve
müslümanların akılcı bir anlayışı kaybettiklerinden geri kaldıklarına dair
tespitlerdir. Böyle bir bakış açısına sahip olan düşünürler arasında, en önemli
eseri Duhâ'l-lslâm'da bu görüşü savunan
Ahmed Emin (ö.1954) ile Fuad Zekeriyya, Zeki Necib Mahmud ve Hasan Hanefî'nin
isimleri örnek olarak zikredilebilir.[19]
Çağdaş Arap düşüncesindeki
İslâm merkezli tartışmalar Hasan el-Bennâ (ö.1949)'nın kurduğu Müslüman
Kardeşler teşkilatıyla birlikte, çok daha sistematik ve örgütlü bir yapı kazanmıştır.
Bu yüzden de, bu teşkilatın kuruluşunun çağdaş Arap düşüncesinin en önemli
dönüm noktalarından biri olduğu rahatlıkla söylenebilir. Dârululûm mezunu bir
öğretmen olan Hasan el-Bennâ tarafından Mısır'ın İsmailiye şehrinde 1928 tarihinde
kurulan Müslüman Kardeşler teşkilatı (Ihvânü'l-Müslimîn), yetiştirdiği
düşünürler ve faaliyetleriyle 1930'lardan sonra başta Mısır olmak üzere hemen
hemen bütün Arap dünyasında etkisi görülen en büyük dinî hareket haline
gelmiştir.[20] Hasan
el-Bennâ ve kurduğu teşkilat, esas itibariyle, İslâm'ın ilk kaynaklarına bağlı
bir din anlayışını hakim kılmayı, özellikle batıdan gelen akımlarla mücadeleyi
ve İslâmî esaslara göre bir toplum ve devlet kurmayı gaye edinmiştir.[21]
Müslüman Kardeşler teşkilatının
Hasan el-Bennâ'dan sonraki en meşhur düşünürü ve siması Seyyid Kutub (ö.1966)
da Hasan el-Bennâ gibi Dârululum mezunu olup Eğitim Bakanlığı'nda kısa bir süre
müfettişlik yaptıktan sonra kendini yazı hayatına adamıştır. 1939'dan sonra
daha dinî muhtevalı yazılar yazmaya başladı. 1948'de en meşhur eserlerinden
biri olan İslâm'da Sosyal Adalet adlı eserini
yayımladı. Daha sonra iki yıl Amerika Birleşik Devletleri'nde kaldı. Mısır'a
dönüşünde Müslüman Kardeşler teşkilatına katıldı. Cemal Abdünnâsır zamanında on
yılını hapiste geçirdi ve 1964'de serbest bırakıldı. Daha sonra tekrar mahkum
oldu ve 1966 yılında idam edildi.[22]
Seyyid Kutub, batı medeniyetine yönelttiği tenkitleri[23],
İslâm dünyasındaki seküler toplum ve siyâset anlayışlarına karşı çıkan fikirleri[24], günümüz
İslâm toplumlarını tahlili, İslâm'ı bir toplum nizamı haline getirmeye
çalışması ve İslâm'ın günümüz insanının sorunlarını çözmeye kadir olduğuna
dair görüşleriyle sadece Arap dünyasında değil başta Türkiye olmak üzere bütün
İslâm dünyasında etkili olmuştur.
Müslüman Kardeşler teşkilatının
Mısır koluna mensup olan ve Cemal Abdünnâsır döneminde idam edilen Abdülkâdir
Udeh (ö.1954) ise daha çok hukuk alanında bu teşkilatın görüşlerine katkıda
bulunmuştur.[25] Aynı
teşkilata mensup olan Mısırlı düşünürler arasında, Müslüman Kadınlar Birliği
(Cem'iyyetü's-Seyyidât el-Müslimât)'ın kurucusu Zeyneb el-Gazzâlî, dinî
konularda pek çok eseri olan Muhammed Gazzâlî (ö.1996) ve özellikle fıkıh
alanında uzmanlaşan Yusuf el-Kardâvî gibi şahsiyetleri de anmak gerekir.[26]
Müslüman Kardeşler teşkilatının
Suriye'deki en büyük düşünürü ve kurucusu Mustafa es-Sibâ'î (ö.1964) Ezher
Üniversitesi'nde öğrenim gördüğü sırada Hasan el-Bennâ ile tanışmıştır. Daha
sonra Şam Üniversitesi'nde öğretim üyeliği yapmanın yanısıra Parlamento
üyeliğinde de bulunmuştur (1949). Bu faaliyetleri sırasında Suriye'deki
Müslüman Kardeşler teşkilatının liderliğini yapıyordu. İslâmî Sosyalist Cephe
(el-Cebhetü'l-İştirâkiyye el-İslâmiyye) vasıtasıyla fikirlerini
gerçekleştirmeye çalışan Sibâ'î, İslâmî bir sosyalizmi savunmuş, fıkıhla ilgili
eserlerinin yanı sıra oryantalizm karşıtı en meşhur eserlerden birini kaleme
almıştır.[27] Aynı teşkilatın
Suriye'deki ikinci büyük şahsiyeti ise Said Havva (ö.1989)'dır. Hama doğumlu
olan Said Havva, 1953 yılında Şam Üniversitesi Külliyyetü'ş-Şerîa'da öğrenim
görürken bu teşkilata girdi. Baasçı rejimden kaçarak Suûdi Arabistan'da yaşadı.
1971 yılında Suriye'ye döndüyse de yaptığı muhalefetten dolayı beş yıl hapiste
kaldı. Daha sonra 1978'de Suriye'den ayrıldı. Said Havva daha çok, 1968 sonrasında
kitaplarının neşriyle tanınmaya başlandı.[28]
Bunların yanı sıra, Sudan'daki
İslâmî hareketlerin yaşayan en önemli lideri Hasan et-Türâbî[29],
Lübnan'daki Şî'î toplumu için en önemli şahsiyetlerden biri olan ve meşhur Şî'î
militan örgütü EMEL (Efvâcü'l-Mukâvemet el-Lübnaniyye)'nin kurucusu Musa Sadr
(ö.1978)[30], aslen
Iraklı bir Şî'î olan ve özellikle iktisat ile ilgili çalışmalarıyla meşhur olan
Muhammed Bâkır es-Sadr (ö.1980)[31] ve
Filistin asıllı olup Hizbü't-Tahrîr el-İslâmî'nin kurucusu ve baş ideologu
Takiyyüddin en-Nebhânî (ö.1978)[32], yine
Filistin asıllı olup daha sonra başta Amerika Birleşik Devletleri olmak üzere
muhtelif ülkelerde üniversite öğretim üyeliği yapan ve 'ilimlerin
İslâmîleştirilmesi' projesinin en önemli mimarlarından biri olan İsmail Fârukî
(ö.1986)[33]; Cezâyir
Ülema Cemiyeti (Cem'iyyetü'l-Ülemâ'i'l-Müslimîn el-Cezâ'iriyyîn)'nin kurucusu,
dinî yenilik taraftarı ve sömürgecilik karşıtı görüşlere sahip olan Abdülhamid
b. Bâdis (ö.1940)[34]ile daha
çok medeniyet sorunları üzerine eğilen Mâlik b. Nebî (ö.1973) de XX. yüzyılda
etkide bulunmuş düşünürlerdendir.[35]
Öte yandan Ihvân-ı Müslimine
mensup olan veya olmayan pek çok düşünürün savunduğu İslâm Devleti düşüncesine
karşı çıkan, bunun sorunlarını gündeme getiren ve uygulanamaz olduğunu iddia
eden düşünürleri ve onların görüşlerini de bu başlık altında zikretmemiz
gerekir. Yeni ideolojilerin ve felsefelerin savunulmaya başlandığı XIX.
yüzyılın sonu ile XX. yüzyılın başlarını din-siyâset ilişkisiyle ilgili
tartışmalarda da başlangıç yılları olarak tespit etmek mümkündür. Nitekim bu
dönemde yaşayan Abdurrahman Kevâkibî (ö.1902), İslâm hilâfetinin Araplara geri
dönmesi ve hilâfetin müslümanların sadece dinî işleriyle ilgilenmesi ve
siyâsete karışmaktan sakınması gerektiğini savunmaktadır.[36]
Ona ilaveten meşhur materyalist düşünür Şiblî Şümeyyil (ö.1917) ise çeşitli
alanlarda yapılan ıslahın başarılı olması için ilk şartın dinle siyâsetin
birbirinden ayrılması olduğunu ileri sürmektedir.[37]
Ancak, çağdaş Arap düşüncesinde
din-devlet ilişkilerinin, başka bir deyişle seküler/lâik bir devlet anlayışının
daha yoğun tartışılmasına başlangıç noktası olarak Türkiye'de halîfeliğin 1924
yılında kaldırılması verilebilir. Hilâfet kaldırıldıktan sonra, bu meseleyi
görüşmek üzere Kahire ve Cidde'de toplanan kongrelerin yanı sıra bu konuyla
ilgili esas büyük tartışma Ali Abdürrâzık (ö.1966)'ın görüşleri dolayısıyla
ortaya çıkmıştır. Muhammed Abduh'un öğrencilerinden biri olup önce Ezher'de
daha sonra ise Oxford Üniversitesi'nde öğrenim gören Ali Abdürrâzık, lslâm ve Siyâsetin llkeleri (el-lslâm ve Usûlu'l-Hükm)
başlıklı eserini 1925 yılında yayımladı. Yayımlanmasıyla birlikte de bu eser,
yazarını kamu görevlerinden men edilmeye kadar varan pek çok sorunla yüz yüze
bırakmıştır. Bu eserin konusu başlığından da anlaşılacağı üzere, İslâm-siyâset
ilişkisi olup temel tezi İslâm'ın herhangi bir siyâsî prensip ihtiva etmediği
şeklinde ifade edilebilir. Bu tezin tabiî sonucu da, halîfeliğin İslâm'ın
vazgeçilmez esaslarından biri olduğunun reddedilmesidir.[38]
Ali Abdürrâzık'ın hilâfetin
kaldırılmasını açık bir şekilde destekleyen ve seküler bir devlet nizamını
savunan bu görüşlerine özellikle din merkezli düşünen pek çok kişi tarafından
karşı çıkılmış, reddiyeler yazılmıştır. Bu görüşlere karşı çıkanlar arasında
hilâfet kaldırılmadan önce bu kurumun ıslah edilmesine dair eser yazan Reşid
Rıza da bulunmaktadır.[39] Onun
dışında, biraz yukarıda isimleri anılan Hasan el-Bennâ, Seyyid Kutub vb. İslâm
devletini savunan pek çok kişi de hem Ali Abdürrâzık'ın fikirlerine hem de
genel olarak seküler bir devlet anlayışına karşıdırlar.
Arap dünyasında günümüze kadar
devam eden hilâfet/İslâm devleti- seküler devlet tartışmalarında Ali
Abdürrazık'ın görüşlerini benimseyen ve onu geliştirmeye çalışan Arap
düşünürlerinin sayısı da oldukça çoktur. Bu grup düşünürler arasında, hem
Abdürrâzık'ın görüşlerini büyük ölçüde kabul eden hem de İslâm Devletine karşı
çıkan Hâlid Muhammed Hâlid, Ezher mezunu olması ve görüşlerini dinî metinleri
de dikkate alarak savunmasıyla özel bir önemi hâizdir.[40]
Meşhur liberal milliyetçi düşünür Ahmet Lütfi es-Seyyid (ö.1963) de günümüz
uygarlık ve siyâset felsefesinin siyâsetin dinden ayrılmasına uygun düştüğünü
savunmaktadır.[41]Onun yanı
sıra Muhammed Hüseyin Heykel, Antun Sa'âde (ö.1949), Tâhâ Hüseyin (ö.1973),
Fuad Zekeriyya ve bir suikast sonucunda hayatını kaybeden Ferec Fode (ö.1992)
gibi pek çok kişi İslâm Devleti'ne karşı çıkarak seküler bir devlet anlayışını
savunmaya devam ettiler.[42] Günümüzde
İslâm Devletine karşı çıkıp lâik bir devlet anlayışını savunan ve fikrî alanda
bunun mücadelesini veren kişilerin başında Mısır'da adâlet mekanizmasının en
üst görevlerinden birinde bulunan (müsteşâr: başkadı) Muhammed Said el-Aşmâvî
gelmektedir.[43]
NOT: Yukarıdaki yazı daha önce yayımlanan bir
makalemin başlangıç kısmıdır (Bkz. Anay, Harun, ‘Çağdaş Arap Düşüncesi’, Divan
Dergisi, Sayı: 10, sayfa: 1-88, İstanbul-2001).
Harun Anay/02.12.2013
harunanay.blogspot.com
facebook.com/hasimharun.anay
facebook.com/HarunAnay
twitter.com/HarunAnay
linkedin.com/HarunAnay
academia.edu/HarunAnay
---
[1] Dallal, Ahmad, 'The Origins and Objectives of Islamic Revivalist
Thought, 1750-1850',
Journal of the American Oriental Society, CXIII, S. 3, s. 341,
355-358, Ann Arbor, MI-1993; İnâyet, Hamid, Arap SiyâsîDüstüncesinin
Seyri, çev. Hicâbi Kırlangıç, İstanbul-1991, s. 21-22. Senusîye
hareketi hakkında bkz. Halîl, Muhammed, 'Güney Afrika'da Rönesans: Senusiye
Hareketi', M.M. Şerif (ed.): İslâm Düstüncesi Tarihi
içinde, çev.Erhan Erken, İstanbul- 1991, IV, s. 253-278.
[2] Kudsi-zadeh, A. Albert, 'Islamic Reform in Egypt: Some
Observations on the Role of Afghani', The Muslim WoM, LXI, S. 1, s. 12,
Hartford-1971.
[3] Çağdaş Arap düşüncesi tarihi mahiyetindeki eserlerde Afgânî'nin
ilk düşünür veya düşünürlerden biri sayıldığına dair pek çok örnek vermek
mümkündür. Bu konudaki ilk çalışmalardan biri, aslı 1928 yılında Chicago
Üniversitesi'nde doktora tezi olarak hazırlanan daha sonra da kitap olarak
basılan ve bu baskısı Arapça'ya Abbas Mahmud Akkâd tarafından çevrilen, Charles
Adams'ın eseridir. Bkz. Adams, Charles C., Islam and Modernism in Egypt, A
Study of the Modern Reform Movement Inaugurated by Muhammad 'Abduh,
New York-1968, s. 4-17 (İlk bölüm Cemâleddin Afgânî'ye ayrılmıştır). Eserin
Arapça çeviri- ^ si için bkz. Adams, Charles C., el-lslâm ve't-Tecdîd fî Mısr,
çev. Abbas Mah- mud, Kahire-ts., Lecnetü Dâireti'l-Me'ârif el-İslâmiyye, s.
7-19. Afgânî'nin konuyla ilgili eserlerdeki yeri hakkında ayrıca bkz. Bkz.
Kudsi-zadeh, A. Al- bert, 'Islamic Reform in Egypt: Some Observations on the
Role of Afghani', The Muslim World, LXI, S. 1, s. 1-12,
Hartford-1971; İnâyet, Hamid, Arap Siyâsî Düşüncesinin Seyri, çev.
Hicâbi Kırlangıç, İstanbul-1991, s. 95-133; Hourani, Albert, Çağdaşt Arap Düştüncesi,
1798-1939, çev. Latif Boyacı, Hüseyin Yıldız, İstanbul-2000, s.
119-144; Mahmud, Zeki Necib, 'el-Fikrü'l- Felsefî fî Mısr el-Mu'âsıra',
Mecelletü'l-Mecelle, Yıl: 7, S. 79, s. 25-27, Kahire- 1963;
Karnî, İzzet, Dirâsât fi'l-Fikri'l-Hadîs, ys.-ts., s. 161-227;
Esposito, John L., Islam and Politics, Syracuse,
NY-1991, s. 46-47; Ivad, Luis, Tarihu'l- Fikri'l-Mısrî el-Hadîs min Asrı İsmail
ilâ Sevreti: 1919, el-Mebhâsü's-Sânî: el- Fikrü's-Siyâsî ve'l-lctimâ'î,
el-Cüz'ü'l-Evvel, Kahire-1986, s. 67-132; Gassick, Trevor J. Le,
Major Themes in Modern Arabic Thought: An Anthology, Ann
Arbor-1979, s. 23-29; Cantori, Louis J., 'Modernism', John L. Esposito (ed.):
The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World, Oxford-1995,
III, s. 119-126; Khuri, Ra'if, Modern Arab thought: Channels of the French Re-
volution to the Arab East, çev. İhsan Abbas, Princeton-1983, s.
122-127; Ce- gâvî, Ahmed Muhammed Abdü'l-Âl el-, el-ltticâhü'l-l'tizâlî fi'l-Fikri'l-lslâmî
el-Hadîs, Câmi'atü'l-Ezher, Külliyyetü Usûliddîn, Kahire-1986,
Yayımlanmamış doktora tezi, s. 368-374; Fahri, Macid, Muhtasaru Tarihi'l-Felsefeti'l-
Arabiyye, Beyrut-1981, s. 147-151.
[4] Emin, Osman, 'Cemâleddin Efgânî', M.M. Şerif (ed.):
İslâm Düştüncesi Tarihi içinde, çev. Kerim Urtekin,
İstanbul-1991, IV, s. 286.
[5] Ivad, Luis, Tarihu'l-Fikri'l-Mısrî el-Hadîs min Asrı İsmail
ilâ Sevreti: 1919, el- Mebhâsü's-Sânî: el-Fikrü's-Siyâsî ve'l-lctimâ'î,
el-Cüz'ü'l-Evvel, Kahire-1986, s. 67, 81;
Cemel, Ahmed Abduh Hammûde el-,
el-Fikrü'l-Felsefî el-lslâmî fî Dirâsâti'l-Bâhisîn el-Mu'âsırîn fî Mısr, Câmi'atü'l-Ezher, Külliyyetü Usûliddîn, Kahire-1982,
Yayımlanmamış doktora tezi, s. 188-217;
[6] Emin, Osman, 'Mısır'da Rönesans: Muhammed Abduh ve Okulu',
a.g.e., IV, s. 289-311.
[7] Muhammed Abduh hakkında
bkz. Gassick, Trevor J. Le, Major Themes in Modern Arabic Thought: An
Anthology, Ann Arbor-1979, s. 29-33; İnâyet, Ha- mid,
Arap Siyâsî Düstüncesinin Seyri, çev. Hicâbi
Kırlangıç, İstanbul-1991, s. 133-178; Abdülmelik, Enver, Filistin Sorunu ve Arap Birliği,
çev. Adnan Cemgil, ys.-1971, s. 89-92; Esposito, John L., Islam and Politics,
Syracuse, NY-1991, s. 49; Cegâvî, Ahmed Muhammed Abdü'l-Âl el-, el-İtticâhü'l-İ'ti- zâlî
fi'l-Fikri'l-İslâmî el-Hadîs, Câmi'atü'l-Ezher, Külliyyetü
Usuliddîn, Kahi- re-1986, Yayımlanmamış doktora tezi, s. 375-386; Adams,
Charles C., el-İs- lâm ve't-Tecdîd fî Mısr, çev. Abbas Mahmud,
Kahire-ts., s. 20-168; Fahri, Ma- cid, Muhtasaru Tarihi'l-Felsefeti'l-Arabiyye,
Beyrut-1981, s. 151-158, 196240; Hourani, Albert, Çağdast Arap Düstüncesi,
1798-1939, çev. Latif Boyacı, Hüseyin Yıldız, İstanbul-2000, s.
145-174; Cantori, Louis J., 'Modernism', John L. Esposito (ed.):
The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World, Oxford-1995,
III, s. 119-126; Mahmud, Zeki Necib, 'el-Fikrü'l-Felsefî fî Mısr el-Mu'âsıra',
Mecelletü'l-Mecelle, Yıl: 7, S. 79, s. 27, Kahire-1963; Mücâhid,
Huriye Tevfik, Fârâbî'den Abduh'a Siyâsî Düstünce,
çev. Vecdi Akyüz, İstanbul- 1995; Emin, Osman, 'Mısır'da Rönesans: Muhammed
Abduh ve Okulu', M.M. Şerif (ed.): İslâm Düstüncesi Tarihi
içinde, çev. İhsan Durdu, İstanbul- 1991, IV, s. 289-311; Hizmetli, Sabri,
'Mütercimin Önsözü: Muhammed Abduh'un Hayatı', Muhammed Abduh: Tevhid Risâlesi
içinde, Ankara-1986, s. 169; İşcan, Mehmet Zeki, Muhammed Abduh'un Dînî ve Siyâsî
Görüsjeri, İs- tanbul-1998; Ahmed, Abdülâtî Muhammed,
el-Fikrü's-Siyâsî li'l-İmâm Muhammed Abduh, Kahire-1978; Akkâd,
Abbas Mahmud el-, Muhammed Abduh, Kahire-1963;
Badawi, Zaki, The Reformers ofEgypt-A Critique of al-Afg- hani, 'Abduh and Ridha,
ys.-1976; Emin, Ahmed, 'Zü'amâ'ü'l-Islâh el-İslâmî fi'l-Asrı'l-Hadîs: eş-Şeyh
Muhammed Abduh, 1266-1323 h./1849-1905 m.', Mecelletü's-Sekâfe,
Yıl: 8, S. 387, s. 4-6, S. 388, s. 4-6, S. 389, s. 5-7, S. 390, s. 4-7, S. 391,
s. 4-6, S. 392, s. 4-7, S. 393, s. 7-10, S. 394, s. 4-8, S. 395, s. 4-6,
Kahire-1946; Kedourie, Elie, Afghani and 'Abduh, an Essay on Religious Unbelief
and Political Activism in Modern Islam, London-1997; Kerr, Mal-
colm H., Islamic Reform: The Political and Legal Theories of Muhammad 'Abduh
and Rashid Rida, Berkeley-1966.
[8] Emin, Osman, a.g.e., s. 308. Reşid Rıza hakkında
ayrıca bkz. İnâyet, Hamid, Arap Siyâsî Düşüncesinin Seyri, çev.
Hicâbi Kırlangıç, İstanbul-1991, s. 178181; Adams, Charles C., el-lslâm ve't-Tecdîd fî Mısr,
çev. Abbas Mahmud, Ka- hire-ts., s. 169-195; Hourani, Albert, Çağdaşt Arap Düştüncesi,
1798-1939, çev. Latif Boyacı, Hüseyin Yıldız, İstanbul-2000, s.
233; Abdülmelik, Enver, Filistin Sorunu ve Arap Birliği, çev.
Adnan Cemgil, ys.-1971, s. 315-321; Esposito, John L., Islam and Politics,
Syracuse, NY-1991, s. 61-62; Cantori, Lo- uis J., 'Modernism', John L. Esposito
(ed.): The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World,
Oxford-1995, III, s. 119-126; Khuri, Ra'if, Modern Arab Thought: Channels of
the French Revolution to the Arab East, çev. İhsan Abbas,
Princeton-1983, s. 190-193; Ali, Said İsmail, 'Tarikü'n-Nehda inde Muhammed
Reşid Rıda', Mecelletü'l-Hilâl, Yıl: 97, s. 40-49, Kahire-1990;
a.yz., 'Rashid Rıda and Faysal's Kingdom in Syria', The Muslim World, LXXXV,
S. 3-4, s. 235-245, 1995; Tauber, Eliezer, 'Rashid Rıda as Pan-Ara- bist Before
World War I', The Muslim World, LXXIX, S. 2, s. 102-112, 1989; Shahin,
Emad Eldin, 'Muhammad Rashid Rıda's Perspectives on the West as Reflected in
al-Manar', The Muslim World, LXXIX, S. 2, s. 113-132, 1989.
[9] Perry, Glenn E., 'Caliph', John L. Esposito (ed.):
The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World, Oxford-1995,
I, s. 242.
[10] Adams, Charles C., el-lslâm ve't-Tecdîd fî Mısr, çev.
Abbas Mahmud, Kahire- ts., s. 201, 219; Hourani, Albert, Çağdaşt Arap Düştüncesi,
1798-1939, çev. Latif Boyacı, Hüseyin Yıldız, İstanbul-2000, s.
219.
[11] Emin, Osman, a.g.e, s. 308-310.
[12] Abu-Rabi', Ibrahim M., 'Islamic Philosophy in the Modern Islamic
World: The Arab World', Seyyed Hossein Nasr, Oliver Leaman (ed.):
History of Islamic Philosophy içinde, London, New York-1996, II,
1091-1092; Cemel, Ah- med Abduh Hammûde el-, el-Fikrü'l-Felsefî el-lslâmî fî
Dirâsâti'l-Bâhisîn el- Mu'âsırîn fî Mısr, Câmi'atü'l-Ezher,
Külliyyetü Usûliddîn, Kahire-1982, Yayımlanmamış doktora tezi, s. 252-260.
[13] Emin, Osman, a.g.e., s. 308.
[14] Donohue, John J., John L. Esposito, Değistim Sürecinde
İslâm, çev. Ali Yaşar Aydoğan, Aydın Ünlü, İstanbul-1991, s. 63;
Esposito, John L., Islam and Po- litics, Syracuse,
NY-1991, s. 72-73; Hourani, Albert, Çağdast Arap Düstüncesi,
1798-1939, çev. Latif Boyacı, Hüseyin Yıldız, İstanbul-2000, s.
309.
[15] Efgânî, Cemâleddin, Red (er-Redd ale'd-Dehriyyîn),
Farsça aslından Ârif Ebu Türab'ın yardımıyla Arapça'ya çev. Muhammed Abduh,
Türkçe çev. Aziz Ak- pınarlı, Ankara-1956.
[16] Abduh'un bu cevabının Türkçe çevirileri için bkz. Abduh, Muhammed,
İslâm ve Hanoto (Gabriel Hanotaux), çev. Zâkir Kâdirî, ys.-1909,
47 s; a.yz., Hano- to'nun Hücumuna Karssı Abduh'un İslâmı Müdafaası,
çev. Mehmet Âkif Er- soy, İstanbul-1331.
[17] Fahri, Macid, Muhtasaru Tarihi'l-Felsefeti'l-Arabiyye,
Beyrut-1981, s. 157; Emin, Osman, 'Mısır'da Rönesans: Muhammed Abduh ve Okulu',
M.M. Şerif (ed.): İslâm Düstüncesi Tarihi
içinde, çev. İhsan Durdu, İstanbul-1991, IV, s. 293.
[18] Gassick, Trevor J. Le, Major Themes in Modern Arabic Thought: An
Anthology, Ann Arbor-1979, s. 41-43.
[19] Campanini, Massimo, 'Islamic Philosophy in the Modern Islamic
World: Egypt', Seyyed Hossein Nasr, Oliver Leaman (ed.): History of Islamic Philosophy
içinde, London, New York-1996, II, s. 1117; Ayrıca bkz. s. 271-272; İsâmüddîn,
Ahmed, Hareketü't-Terceme fî Mısr fi'l-Karn el-Işrîn, Kahire-
1986, s. 271-272; Cegâvî, Ahmed Muhammed Abdü'l-Âl el-, el-ltticâhü'l- l'tizâlî
fi'l-Fikri'l-lslâmî el-Hadîs, Câmi'atü'l-Ezher, Külliyyetü
Usûliddîn, Kahire-1986, Yayımlanmamış doktora tezi, s. 400-405. Arap dünyasında
din- akıl, din-felsefe/ilim ilişkisi hakkında bkz. Zekeriyya, Fuad, 'el-Felsefe
ve'd- Din fi'l-Müctema' el-Arabî el-Mu'asır', İbrahim Bedrân, Sâlim Yefût, Fuad
Zekeriyya vdğr.: el-Felsefe fi'l-Vatani'l-Arabî el-Mu'âsır,
Buhûsu'l-Mü'teme- ri'l-Felsefî el-Arabî el-Evvel ellezî Nazzamethü
el-Câmi'atü'l-Ürdüniyye içinde, Beyrut-1985, s. 43-69.
[20] Mısır, Suriye örneğinde Biladu'ş-Şam, Mağrib ve Tunus'taki İslâmî
hareketler hakkında bkz. Abdullah, İsmail Hıbrî, Fehmî Ced'ân, Râşid el-Gannûşî
vdğr.: el-Harekâtü'l-lslâmiyye el-Mu'âsıra fi'l-Vatani'l-Arabî,
Beyrut-1989.
[21] Bu teşkilat ve Hasan el-Bennâ hakkında bkz. Donohue, John J., John
L. Espo- sito, Değisim Sürecinde İslâm, çev. Ali
Yaşar Aydoğan, Aydın Ünlü, İstanbul- 1991, s. 82; Abdülmelik, Enver,
Filistin Sorunu ve Arap Birliği, çev. Adnan Cemgil, ys.-1971, s.
102-108; İnâyet, Hamid, Arap SiyâsîDüstüncesinin Seyri, çev.
Hicâbi Kırlangıç, İstanbul-1991, s. 271-272; Hoebink, Michel, 'Thinking About
Renewal in Islam: Towards a History of Islamic Ideas on Modernizati- on and
Secularization', ARABICA, XLVI, S. 1, s. 43,
Leiden-1999.
[22] Donohue, John J., John L. Esposito, Değistim Sürecinde
İslâm, çev. Ali Yaşar Aydoğan, Aydın Ünlü, İstanbul-1991, s. 133.
[24] Smith, D. Charles, 'Secularism', John L. Esposito (ed.):
The OxfordEncyclope- dia of the Modern Islamic World,
Oxford-1995, IV, s. 23. Seyyid Kutub hakkında ayrıca bkz. Akhavi, Shahrough,
'The Dialectic in Contemporary Egypti- an Social Thought: The Scriptualist and
Modernist Discourses of Sayyid Qutb and Hasen Hanafi', International Journal of Middle
East Studies, XXIX, S. 3, s. 377-401, London, New York-1997;
Hoebink, Michel, a-.g.e, s. 44, Leiden- 1999; Diyâb,
Muhammed Hafız, 'el-Meşru'u'n-Nâsırî ve'l-Hıtabü'l-Kutbî Seyyid Kutb-Dirâsetü
Hâletin', Sadeddin İbrahim (ed.): el-Entelicensiya (Intel- ligentsia) el-Arabiyye,
el-Müsekkafûn ve's-Sulta içinde, Amman-1991, Münte- dâ el-Fikr
el-Arabî, s. 455-494.
[25] Abdülmelik, Enver, Filistin Sorunu ve Arap Birliği,
çev. Adnan Cemgil, ys.- 1971, s. 108-148.
[26] Ayubi, Nazih N., 'Ghazali, Muhammad al-', John L. Esposito (ed.):
The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World içinde,
Oxford-1995, II, s. 6364; Atan, Abdullah Hikmet, 'Muhammed Gazzâlî', İlam
Araştırma Dergisi, II, S. 1, s. 203-206, İstanbul-1997; Hoffman-Ladd, Valerie
J., 'Ghazali, Zay- nab al-', John L. Esposito (ed.): The Oxford Encyclopedia of the
Modern Islamic World içinde, Oxford-1995, II, s. 64-66.
[27] Salt, Jeremy, 'An Islamic Scholar-Activist: Mustafa al-Sibâ'î and
the Islamic Movement in Syria 1945-1954', Journal of Arabic, Islamic and Middle Eas- tern
Studies, 3, S. 1, s. 103-115, Malvern Vic (Australia)-1996;
Donohue, John J., John L. Esposito, Değiştim Sürecinde lslâm,
çev. Ali Yaşar Aydoğan, Aydın Ünlü, İstanbul-1991, s. 130; Dekmejian, R. Hrair,
'Sibâ'î, Mustafa al', John L. Esposito (ed.): The Oxford Encyclopedia of the
Modern Islamic World, Oxford-1995, IV, s. 71-72.
[28] Weismann, Itzchak, 'Sa'id Hawwa and Islamic Revivalism in Ba'thist
Syria', Studie Islamica, LXXXV, s. 131-154, Paris-1997; Weismann,
Itzchak, 'Sa'id Hawwa: The Making of a Radical Muslim Thinker in Modern Syria',
Middle Eastern Studies, XXIX, S. 4, s. 601-623, London-1993.
[29] Moussalli, Ahmad S., 'Hasen al-Turabi's Islamist Discourse on
Democracy and Shura', Middle Eastern Studies, XXX, S. 1,
s. 52-63, London-1994.
[30] Esposito, John L., Islam and Politics, Syracuse,
NY-1991, s. 245-246; Norton, Augustus Richard, 'Sadr, Musa al-', John L.
Esposito (ed.): The OxfordEncyclopedia of the Modern Islamic
World, Oxford-1995, III, s. 452-457.
[31] Mallat, Chibli, 'Sadr, Muhammad Baqir al-', John L. Esposito (ed.):
a.g.e., III, s. 450-453; Wilson, Rodney, 'The Contribution of
Muhammad Baqir al- Sadr to Contemporary Islamic Economic Thought',
Journal of Islamic Stu- dies, IX, S. 1, 1998, s. 46-59.
[32] Commins, David, 'Taqi al-Din al-Nabhani and the Islamic Liberation
Party', The Müslim World, LXXXI, S. 3-4, s. 194-211, Hartford,
CT-1991.
[33] Ba-Yunus, Ilyas, 'Al Faruqi and Beyond: Future Directions in
Islamization of Knowledge', The American Journal of Islamic Social Sciences,
5, S. 1, s. 1328, Washington, DC-1988. Esposito, John L., 'Fârâqî, Ismâ'il
Râjî al-', John L. Esposito (ed.): a.g.e., II, s. 3-4.
[34] Esposito, John L., Islam and Politics, Syracuse,
NY-1991, s. 80.
[35] Saîdunî, Nâsırüddin 'Cezâyir-III. Kültür ve Medeniyet' md.,
TDV. İslâm An- siklopedesi, İstanbul-1993, VII, s. 495-496;
Bariun, Fawzia, 'Social Change as Seen by Mâlik Bennabi', The American Journal of Islamic
Social Sciences, VIII, S. 1, s. 189-194, Washington, DC-1991.
[36] İnâyet, Hamid, Arap Siyâsî Düsüncesinin Seyri, çev.
Hicâbi Kırlangıç, İstan- bul-1991, s. 189, 199.
[38] Donohue, John J., John L. Esposito, Değiştim Sürecinde
lslâm, çev. Ali Yaşar Aydoğan, Aydın Ünlü, İstanbul-1991, s. 34;
Abdülmelik, Enver, Filistin Sorunu ve Arap Birliği,
çev. Adnan Cemgil, ys.-1971, s. 93-101; Fahri, Macid, Dirâsât fi'l-Fikr el-Arabî,
Beyrut-1977, s. 250; Hourani, Albert, Çağdaşt Arap Düştüncesi,
1798-1939, çev. Latif Boyacı, Hüseyin Yıldız, İstanbul-2000, s.
195-202; Esposito, John L., Islam and Politics, Syracuse,
NY-1991, s. 69; Cantori, Louis J., 'Modernism', John L. Esposito (ed.):
The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World,
Oxford-1995, III, s. 119-126. Ali Abdür- râzık'ın bu eserinin meydana getirdiği
büyük tartışma hakkında daha ayrıntılı bilgi için bkz. Imâra, Muhammed,
Ma'reketü el-lslâm ve Usûlü'l-Hükm, Ka- hire-1989; Sa'îdî, Hazım
Abdülmüte'al, el-lslâm ve'l-Hilâfe fi'l-Asri'l-Hadîs, Kahire-1984;
Senûsî, Ahmed Tâhâ es-, 'el-Hilâfetü'l-İslâmiyye ve Enzimetü'l- Hükm',
Mecelletü's-Sekâfe, Yıl: 12, S. 582, s. 10-12, Kahire-1950;
Akkâd, Abbas Mahmud, 'Mısr ve'l-Hilâfe', a..e, Mars 1939,
s. 841-844, Kahire-1939. Ali Abdürrâzık'ın bazı kitap ve makaleleri için bkz.
'ed-Dimokratiyye ve'd- Din', Mecelletü'l-Hilâl, s. 777-783,
Kahire-1935; el-lcma' fi'ş-Şeri'at el-lslâ- miyye, Kahire-ts.,
Dâru'l-Fikr el-Arabî; el-lslâm ve Usûlü'l-Hükm, Bahsün fi'l- Hilâfeti
ve'l-Hükumeti fi'l-lslâm, Beyrut-ts., Dâru Mektebeti'l-Hayât.
[39] Emin, Osman, 'Mısır'da Rönesans: Muhammed Abduh ve Okulu', M.M. Şerif
(ed.): lslâm Düştüncesi Tarihi içinde, çev. İhsan
Durdu, İstanbul-1991, IV, s. 308.
[40] Fahri, Macid, Dirâsâtfi'l-Fikri'l-Arabî,
Beyrut-1977, s. 250-253, 272-288; Abdülmelik, Enver, Filistin Sorunu ve Arap Birliği,
çev. Adnan Cemgil, ys.- 1971, s. 236-241.
[41] İnâyet, Hamid, Arap Siyâsî Düstüncesinin Seyri,
çev. Hicâbi Kırlangıç, İstan- bul-1991, s. 244.
[42] Smith, D. Charles, 'Secularism', John L. Esposito (ed.):
The Oxford Encyclo- pedia of the Modern Islamic World,
Oxford-1995, IV, s. 20-30; Dâhir, Adil, 'el-Felsefe ve's-Siyâse fî Fikri
Sa'âde', Bedrân, İbrahim, Sâlim Yefut, Abdülke- rim el-Yâfî vdğr.:
el-Felsefetü'l-Arabiyye el-Mu'âsıra, Mevâkıf ve Dirâsât, Bu-
hûsu'l-Mü'temeri'l-Felsefî el-Arabî es-Sânî ellezî Nazzamethü el-Câmi'atü'l-
Ürdüniyye içinde, Beyrut-1988, s. 277-307; Abdülmelik, Enver,
Filistin Sorunu ve Arap Birliği, çev. Adnan Cemgil, ys.-1971, s.
194-198.
[43] Sagiv, David, 'Judge Ashmawi and Militant Islam in Egypt',
Middle Eastern Studies, XXVIII, S. 3, s. 531-546, London-1992.
Bazı eserleri için bkz. Aş- mâvî, Muhammed Said el-, el-Hilâfetü'l-İslâmiyye,
Kahire-1990; Me'âlimü'l- İslâm, Kahire-1989; Usûlü's-Şerî'a,
Kahire-1992; el-İslâm es-Siyâsî, Kahire- 1989; er-Riba ve'l-Fâ'ide fi'l-İslâm,
Kahire-1988. Arap dünyasındaki lâiklik tartışmaları hakkında daha ayrıntılı
bilgi için bkz. Na'me, 'el-İtticâhü'l-Ilmâ- m fi'ş-Şark el-Osmânî en-Nâtık
bi'd-Dâd fi'l-Karn et-Tâsi' Aşer', Mecelletü'l- Mesrik, Yıl: 66, S. 2,
s. 395-425, Beyrut-1992; Abdülkerim, Halîl, el-İslâm
beyne'd-Devleti'd-Dîniyye ve'd-Devleti'l-Medeniyye, Kahire-1995;
Ferec, es- Seyyid Ahmed, Cüzûrü'l-Ilmâniyye, el-Cüzûrü't-Tarihiyye
li's-Sırâ' beyne'l-Il- mâniyye ve'l-İslâm fî Mısr münzü'l-Bidâye ve hattâ Âmm 1948 m.,
Mansura- 1990; Fergal, Yahya Haşim Hasen, Hakîkatü'l-Ilmâniyye beyne'l-Hurâfe
ve't- Tahrîb, Kahire-ts., Dâru's-Sâbunî li't-Tıba'a ve'n-Neşr
ve't-Tevzi'; Halîl, İmaduddin, Tehafütü'l-Ilmâniyye, Beyrut-1983;
Imâra, Muhammed, Süku- tu'l-Gulüvvi'l-Ilmânî,
Kahire-1995; Kardâvî, Yusuf, el-İslâm ve'l-Ilmâniyye Vechen li Vech,
Beyrut-1990; Kassum, Abdurrezzâk, 'el-Ilmâniyye ve'l-Man- zur el-İslâmî
el-Îmânî', Dirâsât Arabiyye ve İslâmiyye, VI, s. 173-187, Kahi-
re-1987; Sa'id, Fuad es-, 'el-İslâm ve'ş-Şerî'a ve'l-Ilmâniyye fî
İstitlâ'âti'r- Ra'yi'l-Âmm', Mecelletü'l-Mevkifi'l-Arabî, S. 64,
s. 76-83, Kahire-1985; Vâ'i, Tevfik Yusuf el-, Evhâmü'l-Ilmâniyye
Havle'r-Risâle ve'l-Menhec, Kahi- re-1988; Vehbe, Murad,
'el-Usuliyye ve'l-Ilmâniyye', Mecelletü'l-Menâr, Yıl: 5, S. 49, s.
84-97, Kahire-1989; Yahya, Muhammed, Fi'r-Reddi ale'l-Ilmâ- niyye,
Kahire-1988; Kattan, Menna', Mu'avvikât Tatbîki's-Şerî'ati'l-İslâmiy- ye,
Kahire-1991.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.